خرما محصولی با ارزش غذایی بالاست که سالانه نزدیک به یک میلیون 200 هزار تن
انواع خرما در سطح 203 هزارو 763 هکتار از اراضی استان های خرما خیز کشور از جمله کرمان، هرمزگان، فارس، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، خوزستان و بوشهر تولید و به بازارهای داخلی و یا جهت صادرات خرما عرضه می شود. طبق آمارهای موجود، کشورهای مصر، ایران، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، پاکستان، الجزایر، عراق، سودان، عمان و لیبی 10 نفر اول تولیدکننده خرما در جهان به شمار می روند که ایران رتبه دوم تولید خرما را دارد. صادرات خرما یکی از اقلام مهم صادراتی کشاورزی ایران است
ایران تولیدکننده خرما به بیش از 93 گونه (واریته) می باشد که هشت تا 12 رقم آن تجاری و دارای مصرف بالاست.
«محسن رشید فرخی» روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا خرمای تولیدی ایران را متنوع و دارای کیفیت بالا دانست و افزود: بخش عمده صادرات خرما از ایران به کشورهای اروپایی، روسیه، مالزی، اندونزی و صادرات کننده خرما به هند انجام می شود که ارزآوری خوبی به همراه دارد.
به گفته وی، بخشی عمده خرمای تولید ایران که از نظر طعم و کیفیت، مرغوبیت بالایی دارد، به مصرف خوراکی می رسد و بخش اندکی از خرما درجه سه غیرکیفی که به دلایل مختلف از جمله شرایط نگهداری مصرف انسانی ندارد؛ برای خوراک دام استفاده می شود.
رئیس انجمن ملی خرمای ایران، با بیان اینکه برای تامین خرمای ماه رمضان بیش از 400 هزار تن معادل 40 درصد تولید کشور تامین و به بازار عرضه می شود، گفت: طبق آمار ذخایر لازم موجود است و هیچ کمبودی در زمینه نداریم.
فرخی، یکی از مشکلات تولیدکنندگان خرما را «قیمت گذاری دستوری» اعلام کرد و گفت: تعیین قیمت خرما باید از طریق عرضه و تقاضا انجام شود درحالی که این محصول از طریق خرید تضمینی (قیمت دستوری) خریداری می شود؛ به طور نمونه اکنون هر کیلوگرم خرمای مضافتی در میادین میوه و تره بار با نرخ 6 هزار و 700 تومان عرضه می شود، اما در خرده فروشی های مناطق بالای شهر ممکن است با قیمت های بین 10 تا 15 هزار تومان نیز به فروش برسد.